איך בשוק כל כך קפיטליסטי וחופשי, הצליחו להיווצר מונופולים?
דוד וגוליית – גירסת הפרסום הדיגיטלי
03/01/2017
העברת נכסים בין חשבונות אנליטיקס
גוגל מאפשרת העברת נכסים בין חשבונות אנליטיקס
16/01/2017
רוצה לראות הכל

פופאפים במובייל וגוגל - מה הבעיה?

מאת: שי בילינסקי, מומחה SEO ביוניברסל מקאן דיגיטל | 05/01/2017

אי שם באוגוסט 2016, גוגל הודיעו רשמית בבלוג הרשמי שלהם שהיעד הבא שלהם הוא להילחם בתופעת הפופאפים במובייל.

למען האמת? לא מפתיע בכלל, גוגל שמים דגש יותר ויותר על נושא חווית המשתמש, במיוחד במובייל.
התאריך להחלת העדכון הזה על כל הרשת - 10.1.2017, וחשוב להתכונן בהתאם.

גוגל והיחס למובייל בשנים האחרונות:

בשנת 2014, גוגל הוסיפה את תגית ה-mobile friendly בתוך תוצאות החיפוש לתוצאות שהיו מותאמות למובייל, עדכון שבזמנו קיבל בקרב קהילת ה-SEO את השם הלא מחמיא - Mobilegeddon, אבל היום כמעט ולא תראו אתרים שלא מותאמים למובייל (אם זה עיצוב ריספונסיבי או אתר סלולרי נפרד) ונראה שכולם הבינו שהשינוי הזה היה לטובה. במאמר של גוגל שמוזכר לעיל, הם גם מכירים במאמץ של האתרים ואומרים ש-85% מהאתרים שבאינדקס שלהם נחשבים כ-mobile friendly. ההתאמה למובייל היא כמובן קריטריון לדירוג בגוגל, כאשר אתרים שלא יהיו מותאמים ככל הנראה ידורגו נמוך יותר מאתרים שכן מותאמים.

הצעד הזה בא בעקבות הטרנד שנוצר עקב המעבר לטלפונים חכמים בקרב חלק ניכר בעולם, ואכן לאחרונה דווח ש- 60% מהחיפושים במנועי חיפוש מתבצעים ממכשירים ניידים , ומכאן שגוגל, כחברה ששמה לעצמה בראש מעייניה את חוויית המשתמש, מעוניינת להחיל זאת גם על עולם המובייל.

לקראת סוף 2015 גוגל הציגה את פרוייקט ה-Accelerated Mobile Pages או בקיצור - AMP. המטרה בפרוייקט הזה היא לשפר באופן משמעותי את הביצועים במובייל, דפים שמכילים טקסט ותוכן עשיר כמו וידאו וגרפיקה נטענים במהירות רבה יותר בהשוואה לדפים זהים שלא בנויים בשיטת AMP. ממה שראינו בחודשים האחרונים, דפים שיש להם גרסת AMP נוטים להיות מדורגים גבוה יותר מאשר דפים "רגילים".

בהמשך לטרנד ה-mobile-first, גוגל הודיעה שהיא מפצלת את אינדקס החיפוש שלה, ונותנת עדיפות למובייל על פני הדסקטופ. המשמעות עבורנו כמקדמי אתרים היא שגוגל שולחת מסר ברור שאופטימיזציה לנייד כבר לא מספיקה - מהירות זה גם נושא חשוב אבל כמו שכבר ציינו לעיל - חווית המשתמש היא הנושא הכי חשוב.

אז מה המשמעות של העדכון החדש?

בהודעה שלהם, גוגל אומרים למעשה ש"דפים שיציגו מודעות ביניים (פופאפים) פולשניות, מספקים חוויה פחות טובה למשתמשים מאשר דפים שבהם התוכן נגיש מיידית, וזה עשוי להוות בעיה במכשירים ניידים אשר מטבע הדברים, בעלי מסך קטן יותר ממחשבים, הם ממשיכים ומצהירים כמובן שאחרי ה-10 בינואר 2017, אתרים שלא יעמדו בקריטריונים שמיד נציין, עשויים שלא להיות מדורגים גבוה כמו אתרים שכן עומדים בקריטריונים.

פופאפים שגוגל רואה כפולשניים:

1. פופאפ שמכסה את מרבית התוכן, באם זה בזמן הנחיתה בעמוד או מאוחר יותר כאשר המשתמש גולל את התוכן ומתקדם בו.
2. פופאפ שהמשתמש מוכרח לסגור בכדי לעבור ולגשת את התוכן.
3. פופאפ שנמצא מעל שטח הגלילה (above the fold) ולמעשה דוחף למטה את כל תוכן הדף מתחתיו.

הדוגמאות של גוגל לפופאפים שלא מומלץ להשתמש בהם לאחר העדכון:

הדוגמאות של גוגל לפופאפים שלא מומלץ להשתמש בהם לאחר העדכון
אתרים יהודיים ברחבי העולם הביעו חשש מההודעה של גוגל,

עקב כך שהם שמים באופן מכוון פופאפ שמונע גישה לאתר בשבתות. גוגל השיבו לדאגות הללו בכך שהציעו לאתרים הללו להציג שגיאת שרת 503 במידת הצורך (Service Unavailable) לאותם ימי שישי ושבת בלבד, ובכך שהאתרים הללו לא ייפגעו.

אז איזה פופאפים גוגל מחשיבים כמקובלים לשימוש?

1. פופאפים שמטרתם היא פעילות חוקית כלשהי, בעיקר וידוא גיל הגולש או הסכמת הגולש לשימוש ב-cookies באתר שלו.
2. פופאפים שמבקשים מהמשתמש להתחבר או להירשם על מנת לצפות בתוכן פרטי.
3. פופאפים (פה גוגל דווקא קוראים להם banners) שמשתמשים בכמות סבירה של המסך ושניתן לסלק אותם בקלות.

הדוגמאות של גוגל לפופאפים שניתן להשתמש בהם לאחר העדכון:

הדוגמאות של גוגל לפופאפים שניתן להשתמש בהם לאחר העדכון:

איך ממשיכים מפה?

1. נכנסים לאתרים שלנו מהטלפון הנייד ובודקים. אם אין שום פופאפ - מעולה! אם יש - האם אם אנחנו עומדים בקריטריונים של הפופאפים המאושרים לשימוש?
2. באם הסתמכנו עד כה על הפופאפים הללו ליצירת רווחים, צריך להיערך מחדש ולראות איך אנחנו משלבים פופאפים מאושרים במצב החדש.
3. חשוב להבין שיש פתרונות אחרים, גוגל לא התייחסו ל-Exit Popups וכנראה שגם לא יתייחסו, וזו הזדמנות מעולה לראות איך אפשר לתפוס את המשתמשים בדרך החוצה בצורה שלא פוגעת בחוויית המשתמש שלהם.

לסיכום

גוגל ממשיכים לבדוק כיצד ניתן לשפר את חווית הגלישה באתרי האינטרנט ברחבי העולם, בכדי להציג בתוצאות החיפוש שלהם את האתרים המתאימים ביותר. לא אחת ולא פעמים זה נעשה תוך כדי "חינוך שוק" והפעם זה בא לידי ביטוי בצורה של מידור תופעת הפופ אפים המעיקים.
לכן, אנו ממליצים בחום רב ליישם את ההנחיות שפירטנו מעלה, וכמובן שצוות ה SEO שלנו ישמח ללוות אתכם ולייעץ בתהליכים כאלה ואחרים צרו קשר