X

  • שנהיה בקשר?
    כל שאלה או בקשה תתקבל בברכה

    שדות המסומנים ב * הינם שדות חובה

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

הקלות משמעותיות בתקנות נגישות
אתרי אינטרנט - אתם כבר מוכנים?

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה (5.9.17) את הנוסח החדש של תקנות הנגישות לאתרים ושירותים באינטרנט, שגובשו על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים בסיוע איגוד האינטרנט הישראלי וארגונים נוספים.
התראות ישירות לתיבת המייל שלך
על כל מה שחדש בעולם הדיגיטל?
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

רגע, רגע, רגע.. מה זה נגישות בכלל?

נגישות היא התאמת מערכות לשימוש לכלל האוכלוסייה (אתרים, אפליקציות וכו’). באיזה מערכות מדובר? רשתות חברתיות, שירותי בריאות, שירותים מקצועיים, חינוך, צרכנות, בעצם כל תוכן אפשרי שעולה על דעתכם. ללא נגישות, אנשים בעלי מוגבלויות לא יוכלו ליהנות מהקלות בה אנשים אחרים מקבלים שירות באופן מובן מאליו. אתר נגיש הוא אתר המאפשר ניווט באמצעות המקלדת, מסודר לפי היררכית מידע וקוד נכונים, מותאם לשימוש באמצעות תוכנות מיוחדות להקראת תוכן המוצג על המסך ועוד.

החוק אמור היה לחול על כל אתר קיים עד התאריך ה-25 באוקטובר 2016. ב-19 לחודש ספטמבר 2016 אישרה ועדת העבודה והרווחה הארכת החובה בשנה עד ליום ה-26 באוקטובר 2017.

מחויבות חברתית

הנגישות באינטרנט מאפשרת לאנשים בעלי מוגבלויות השתלבות שוויונית ופעילה בכל תחומי החיים – חינוך, השכלה גבוהה, שילוב בשוק התעסוקה, צריכת תוכן ושירותים מקוונים, ניצול יעיל יותר של שעות הפנאי, יצירה, קיום ושמירה על קשרים חברתיים.

אז מה חדש? הקלות משמעותיות בתקנות

בין ההקלות: פטור מהנגשה לבעלי אתר אינטרנט קיים עם מחזור כספי של עד מיליון שקל בשנה וחסימת האפשרות לתביעה אוטומטית בגין חוסר הנגשה.

איגוד האינטרנט הישראלי (ע”ר): “יחד עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ניסינו ליצור איזון נכון יותר בין הצורך להנגיש את הרשת לאנשים עם מוגבלות – מבלי שהנטל הכלכלי והטכנולוגי המוטל על בעלי אתרים יהיה כבד מדי.”

הפטורים זמניים בלבד – אבל הכרחיים

הנוסח החדש מכיל שינוי משמעותי המעניק פטורים המותאמים למחזור ההכנסות של בעלי האתרים. בנוסף, התקנות החדשות מציעות גם פטור למי שאינו יכול לעמוד בנטל ההנגשה בשל חוסר היתכנות טכנולוגי – כאשר התשתית או הממשק הטכנולוגי של האתר אינם מאפשרים ביצוע התאמות נגישות. פטור זה יינתן לתקופה של שלוש שנים עם אופציה להארכה של שלוש שנים נוספות בלבד מתוך הנחה שהטכנולוגיה תתאים עצמה עם הזמן לטובת אנשים עם מוגבלות – כפי שכבר קורה כיום. תיקון משמעותי נוסף מונע הגשת תביעה אוטומטית בשל חוסר הנגשה ומאפשר להגיש תביעה רק במידה והחייב לא תיקן את ההפרה בתוך זמן סביר (אך תוך לא יותר מ-60 ימים מיום קבלת ההודעה). עד 2020 חלק מההקלות יוסרו וחלק ישתנו בהתאם.

“ניסינו ליצור איזון נכון יותר בין הצורך להנגיש את הרשת לאנשים עם מוגבלות – מבלי שהנטל הכלכלי והטכנולוגי המוטל על בעלי אתרים יהיה כבד מדי”. אם לא היינו מיישמים את ההקלות, רוב בעלי האתרים לא היו יכולים לעמוד בדרישות.

עו”ד מיטל גרייבר-שוורץ, סמנכ”לית קשרי קהילה ורגולציה באיגוד האינטרנט הישראלי, ציינה כי במהלך כארבע שנים פעל האיגוד יחד עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ובשיתוף ארגונים נוספים על מנת לסייע לגבש את השינויים שבוצעו בתקנות. כחלק מתהליך זה כינס האיגוד מרתון שולחנות עגולים בהשתתפות מפתחים, מומחים בהנגשת אתרים, בעלי מוגבלות המכירים את הטכנולוגיה, משפטנים מומחים ונציגי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

“ניתן למצוא באתר איגוד האינטרנט מידע רב הכולל הסברים על התקנות המעודכנות ומענה לשאלות רבות שעלו מהציבור”, אמרה עו”ד גרייבר-שוורץ.

אז נתנו פטורים והקלות – זה בכלל כדאי? בכל רגע שהנכס שלכם לא מונגש, מתפספס קהל לקוחות נרחב והזדמנות גדולה להכנסה. המגמה החברתית נמצאת בצעדי ענק לטובת שיוון וצדק חברתי, לא תרצו לקחת חלק במאבק? אמנם החוק פוסח על המתקשים, אבל לא תרצו להישאר מאחור.

לקריאת הכתבה המלאה ופירוט התקנות: IT – Portal

למידע נוסף ולצפייה בתקנות החדשות ובהמלצות מכון התקנים: www.isoc.org.il/accessibility.