X

  • שנהיה בקשר?
    כל שאלה או בקשה תתקבל בברכה

    שדות המסומנים ב * הינם שדות חובה

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

חוק הנגשת אתרי אינטרנט נדחה?
למה כדאי ליישם כבר עכשיו

לנו זה נראה כאילו האינטרנט זמין לכולם, אבל לא כך הדבר עבור אנשים שנמצאים ממש לידנו, בעלי מוגבלות. זו סיבה אחת מיני רבות מדוע רצוי לישם את החוק כבר עכשיו.
התראות ישירות לתיבת המייל שלך
על כל מה שחדש בעולם הדיגיטל?
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

כן, יש דבר כזה.

נגישות היא התאמת מערכות לשימוש לכלל האוכלוסייה (אתרים, אפליקציות וכו’). באיזה מערכות מדובר? רשתות חברתיות, שירותי בריאות, שירותים מקצועיים, חינוך, צרכנות, בעצם כל תוכן אפשרי שעולה על דעתכם. ללא נגישות, אנשים בעלי מוגבלויות לא יוכלו ליהנות מהקלות בה אנשים אחרים מקבלים שירות באופן מובן מאליו.

רשת האינטרנט היא חלק בלתי נפרד מחיינו והיא מספקת לנו כל מידע אפשרי. אולי לנו זה נראה כאילו האינטרנט זמין לכולם, אבל לא כך הדבר עבור אנשים שנמצאים ממש לידנו, בעלי מוגבלות.

בישראל מעל 1.6 מיליון (כ25% מכלל האוכלוסייה) אנשים עם מוגבלות בדרגות חומרה שונות:

  • ראיה – עיוורים, כבדי ראיה, עוורי צבעים
  • מוטוריקה – אי יכולת להפעיל עכבר ו\או מקלדת, תגובות איטיות, קושי במוטוריקה עדינה או בתאום עין יד
  • שמיעה – חרשים, כבדי שמיעה
  • לקויות למידה – דיסלקציה, בעיות קשב וריכוז וכד’
  • אנשים מבוגרים – עם הגיל תיתכן ירידה של סוגי היכולות
  • עובדה זו לצד הנתונים הסטטיסטיים בדבר צריכת תוכן ושירותים באמצעות אתרי אינטרנט, אפליקציות\ישומוני סלולר ומסמכים דיגיטליים מחייבת לבצע בהם התאמות נגישות סבירות באופן שיאפשרו גם לאוכלוסייה זו צריכת תוכן ושירותים באופן שוויוני.

מחויבות חברתית

הנגישות באינטרנט מאפשרת לאנשים בעלי מוגבלויות השתלבות שוויונית ופעילה בכל תחומי החיים – חינוך, השכלה גבוהה, שילוב בשוק התעסוקה, צריכת תוכן ושירותים מקוונים, ניצול יעיל יותר של שעות הפנאי, יצירה, קיום ושמירה על קשרים חברתיים.

אי נגישות טכנולוגית מהווה פער חברתי, מונעת מאנשים עם צרכים מיוחדים לממש את הפוטנציאל שלהם ומהווה תדמית שלילית של הארגון בפני הציבור.

הגברת הנראות במנועי חיפוש

לנגישות אתרים באינטרנט יתרונות רבים, ביניהם יתרונות SEO מובהקים. כאשר רובוטים של מנועי חיפוש כמו גוגל סורקים אתרים על מנת להכניס אותם לאינדקס שלהם, הם פועלים בצורה דומה מאוד לקוראי מסך שנמצאים בשימוש אצל לקויי ראיה. מכאן, כאשר אנשי SEO מבצעים פעולות שתורמות להתאמת האתר בפני מנועי חיפוש, בו זמנית הם תורמים להנגשת האתר, מה שמוביל לחשיפה אצל ציבור רחב יותר.

מספר דוגמאות לפעולות שתורמות לשיפור:

שימוש מושכל בתגיות alt לתמונות – תגית alt (טקסט אלטרנטיבי) מתארת בתמונה, כאשר למנוע החיפוש זהו עוד סימן לגבי הרלוונטיות של תוכן הדף למילת המפתח, וללקויי הראייה יותר קל להבין מה נמצאת בתמונה שנמצאת בדף. קישורים עם טקסט ברור – כל קישור שנמצא באתר שלכם צריך להיות בעל משמעות (לאן הקישור מוביל), שווה לחשוב לרגע על משהו יותר טוב מ”לחץ כאן”. שימוש בכותרות היררכיות – לרוב, כל דף באתר יכיל כותרות H (מH1 עד H6). שימוש נכון בתגים הללו מסביר למנוע החיפוש מה השלד של הדף הנצפה, מה חשוב יותר ומה בעל חשיבות נמוכה יותר, ועוזר ללקויי ראיה שלא יכולים “לרפרף” על מאמר, לדעת איפה כדאי להתמקד כדי למצוא את מה שחיפשו.

אז מה היה עד עכשיו?

בישראל חוקק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בשנת 1998. מכוחו תוקנו תקנות רבות הנוגעות לנגישות, בין תקנות אלו נכתבו גם תקנות נגישות השירות שעברו בדצמבר 2013; תקנות אלו כוללות סעיף ספציפי ומפורט לעניין הנגשת אתרי אינטרנט (סעיף 35) ומה נדרש מבעל אתר האינטרנט לבצע בכדי לעמוד בתקנות ובחוק.

גם אני צריך?

תקנות השירות קובעות שעל כל אתר הנותן שרות ציבורי או מידע אודות השירות לציבור להיות נגיש (כולל יישומים, דפים, מסמכים…).

כן, גם אתה.

קצת לחוץ לי.. אפשר הארכה?

החוק אמור היה לחול על כל אתר קיים עד התאריך ה-25 באוקטובר 2016.

ב-19 לחודש ספטמבר 2016 אישרה ועדת העבודה והרווחה הארכת החובה בשנה עד ליום ה-26 באוקטובר 2017.

יחד עם זאת, כל אתר חדש (או תוספת לאתר קיים) – צריך ורצוי שיעמוד לפי דרישות החוק – החל מהתאריך ה-25 באוקטובר 2016.

לפי מה מנגישים?

אתר אינטרנט נגיש נדרש לעמוד בהנחיות התקן הישראלי לנגישות שהוא מפנה ל- Web Content Accessibility Guidelines 2.0 של גוף התקינה הבין-לאומי W3C World Wide Web Consortium.

איך בודקים אם האתר נגיש?

בדיקות של המפתחים לפי טופס בדיקות של ה WCAG 2.0
לבצע בדיקות עם קורא מסך – לוודא שהאתר נגיש ושימושי לגולשים עיוורים.
לבצע בדיקות משתמשים עם מוגבלויות שונות ובעיקר עיוורים ולקויי ראייה.
לא בטוחים? תשאלו אותנו.